Pieterpad per fiets

by Mariska

21 Augustus 2022 / Balloo

Bezielen op Wielen heeft extra wielen gekregen met 2 reisfietsen. Van dieselpower naar legpower. Afgelopen vrijdag hebben we de fietsen opgehaald. Over 500 km hebben ze een beurtje nodig, dus we dachten; laten we het Pieterpad proberen. Echt zo’n bucketlist dingetje. Kunnen we meteen alle biketravel gear uitproberen en…. een beetje zitvlees creëren (is bij Paul al redelijk aanwezig en ontbreekt bij mij totaal 😂😩). We fietsen nu naar Culemborg en nemen de trein op weg naar Groningen. 🥰🚴‍♀️🚴‍♂️. Gelukkig is het rustig in de trein (de Vuelta was gister in Utrecht, vandaag in Breda). Als we in Groningen uitstappen zetten we de navigatie aan. Op weg naar Balloo. Even rustig aan beginnen. Nou, dat loopt anders. Er zitten meteen wat kilometers in de beentjes.

Het helpt namelijk als je de kant op gaat die je wilt…. In plaats van richting Balloo fietsen we richting Pieterburen. Toen we dat doorhadden zijn we weer omgedraaid. Extra rondje sightseeing Groningen dus maar. Alle begin is moeilijk 😂🙃🤨. De route overigens prachtig, met name door de heide bij Baloërveld. In Balloo staan we op een kleine leuke boerencamping.

22 Augustus 2022 / Stieltjeskanaal

Etappe 2. Van Balloo naar Coevorden, althans, 2 km ervoor. Aan ‘t Stieltjeskanaal op, jawel en zeker zeer verdiend, vinden wij, camping ‘kalmpjes an’. Prachtige tocht door bos, langs heide en veel kleine, mooie dorpjes. Je fietst echt in de natuur, je ruikt de bomen en de heide. En heerlijk rustig onderweg. Toch weer bijna 62 km in de beentjes. Wel benieuwd hoe het morgen gaat voelen 🙃. Overigens prima eerste nachtje in de tent gehad, ff wennen, dat wel, maar toch bijna 10 uur liggen pitten 💤. Maar goed, als je lekker moe bent…. 😉🤩

23 Augustus 2022 / Elen

Vandaag dag 3. Van Coevorden naar Nijverdal. Een prachtige tocht weer. We fietsen door maisvelden, het bos, steken kanalen en diverse riviertjes over via mooi bruggen, komen door heidevelden en fietsen langs mooie Twentse boerderijen. Soms lijkt het zelfs of je over het boeren erf fietst. Bij veel boerderijen ook terrasjes, zelf gemaakt ijs, een boerderij winkel, etc. Ik hou er wel van, dat boerenlandschap. Was ook spannend. Want dag 3 is er altijd zo een van ‘kan vriezen of dooien’. Ofwel gouden beentjes of loden beentjes. We stappen op en gaan zitten. En? Viel nog mee. Wel zadelpijn hoor, maar het is te doen. En de benen? Gaat ook nog. Maar of we vandaag weer zoveel fietsen geloof ik niet. Uiteindelijk fietsen we vandaag toch weer 64,7 km. En zelfs ‘n heus colletje, de Lemelerberg. ‘n Stuwwal ontstaan in de ijstijd. Hij is 1.2 kilometer lang en overbrugt 33 hoogtemeters met een gemiddeld stijgingspercentage van 2.6%. Daarmee scoort deze klim 13 klimpunten. Wat je daarmee kunt weten we niet. Mogelijk kunnen we door voor een wasmachine 🤣😉? Voor mij was deze ‘col’ een vuurdoop met bepakking. En gewoon bovenkomen 👍💪🚲. Goede voorbereiding voor wat nog komen gaat 🖖🍀.

24 Augustus / Zelhem

Toen ik vanochtend wakker werd, zei ik tegen Paul; mijn wens voor vandaag is een hele dag op onze box spring liggen😂. Ofwel, slapen op een opblaasmatrasje met opblaaskussen is even wennen. Het fietsen gaat tot nu toe super goed. Als ik ‘s ochtends op de fiets stap en ga zitten denk ik “oef, dat doet pijn” en na een paar honderd meter gaat dat weer prima. Regelmatig stoppen helpt ook. Zo ook voldoende eten. Ik begrijp nu waarom Paul en de jongens toen ze naar Italië fietsten zoveel aten😊. Ik zei vanochtend na een peer en halve banaan; ik kan nog wel 6 bananen eten 😂. De routes zijn zo prachtig dat mocht ik moe zijn, ze voor voldoende afleiding zorgen. En dat is het mooie aan fietsen, je bent in de natuur, voelt je er onderdeel van en bent volledig in het nu. Je denkt aan niets (behalve af en toe aan zadelpijn😂) en verwondert je gewoon over wat je ziet. Precies zoals met duiken dus. Vandaar dat we zeggen ‘het busje is als snorkelen, fietsen als duiken’. Dat het zo goed gaat wil niet zeggen dat ik het allemaal gemakkelijk vind. Afhankelijk van hoe ik me voel, vraag ik regelmatig “hoe ver nog?” zodat ik me daar op kan instellen. Ook zeg ik elke dag “ik weet niet of ik vandaag weer zoveel kan fietsen schat”. “Rustig aan lief, we zien wel hoe ver we komen”, zegt Paul dan. Tot nu toe fiets ik elke dag verder. Vandaag over de 70km. Gister vond ik de Lemelerberg omhoog pittig, naar beneden geweldig. Vandaag ging de Sallandse Heuvelrug al beter. Okay, het zijn geen bergen, klopt, maar hé ik ben ook nog maar net begonnen😉. En zo fiets ik elke dag verder. Aan het einde van de dag denk ik altijd aan de tandem. “Zou fijn zijn nu”, denk ik dan, “dan zou ik Paul lekker laten trappen en zelf voor de show meedoen”. Zeker als je dan zo’n hele lange rechte weg voor je ziet die eindeloos lijkt. Maar dat gaat niet, dus trap ik zelf door. En blijkt maar weer, je kunt meer dan je denkt 💪.

Een kort verslag van de route van vandaag van Paul; Vandaag een opwarmer via de Sallandse Heuvelrug. ‘Was ‘t dat?’, vroeg Maris. Ze krijgt al praatjes 😅🙃. Mooie paden door heide en bos, heuvel op en heuvel af dus. Vanaf de Holterberg rijden we het boerenland met bossen en weilanden van de Achterhoek in. Statige lanen met schitterende herenhuizen en kastelen met kasteel Vorden als een van de hoogtepunten. Het is behoorlijk heet, 32 graden en het laatste stuk naar Zelhem rijden we zonder beschutting. Da’s ff afzien. Zelhem heeft gelukkig fijne terrasjes 🤣. Na ‘n 🍻 en ‘n 🥂nog 3 km naar camping Brugginck. Weer een topplekkie op de route! Oh ja, nieuw dagrecord haha 71,3 km 🚲. Dus die 🍻 en 🥂 hadden we verdiend vonden we 😅.

25 Augustus 2022 / Groesbeek

De dag begon al op een manier dat je denkt: ‘dit gaat er een worden’. Want na 3 km kwamen we er achter dat ons potje ‘natural chamois cream’ nog op de camping lag. Chique voor kontcrême, onmisbaar voor kilometervreters. Dus terug in volle galop. Langs de Pieterpad route vind je het fenomeen van Rust.nu. Leuke spots, vaak bij boerderijen, waar je kunt stoppen om te rusten. Je kunt er koffie, thee, water koken of tappen, vaak nog wat lekkers uit de streek eten. Deze troffen we aan bij Warm. En dat was ‘t vandaag (understatement🌞). Op naar de Rijn, richting Millingen. Dat betekent dijkjes. Dat kennen we van thuis van de Lek. Dus geen boompjes of beschutting. Niet grappig bij 34 graden. Alsof het nog niet genoeg is, rijden we naar Berg en Dal. Meer berg dan dal! Poh, goed voor de kuitjes. De col naar Groesbeek was niet grappig…. We werden ingehaald door een moeder en dochter, beiden geëlektrificeerd. Ik riep nog da’s niet eerlijk…. Dat konden zij glimlachend alleen maar beamen 🤣😂. We staan nu op de camping ‘Klein Amerika’. Maris zei; ‘van mij vanavond geen stepje meer, de pijp is leeg…🙃’. Dat neem ik graag over voor mijn kanjer!

26 Augustus 2022 / Reuver

Een wapperend tentdoekje, da’s weer een andere beleving. Tijd voor de oordoppen 😉 (en om de tent de volgende keer iets degelijker op te zetten). Vanuit de camping gaan we eerst een replica van een Waco glider, ingezet bij Market Garden WO2, bekijken. Je zult er maar ingezeten hebben!! We hebben mazzel vandaag. We starten met een afdaling richting de Maas. Pontje over en met windvoordeel in de ruggetjes pedaleren we zuidwaarts. Wisselende entourage. Dijkjes, bos, heide, verhard en zand/gravel. En ook af en toe doodsaaie stukken door industriegebieden. We hebben de gang er goed in. Bij het 2e pontje zit een gepensioneerde fietsenmaker. Hij wil onze vrienden wel eens van dichtbij bekijken… mooi stukje techniek, hier kun je de wereld mee over…🚲🗺🌏🤩. En zo is ‘t. We rijden, hadden we niet op gerekend, rond 16.30 Venlo in. Even de inwendige mens versterken en door voor de laatste kilometers naar Reuver. We hebben er vandaag 92 kilometers doorheen gejast! Ps, die man met die kratjes bier zagen we vanmiddag bij de supermarkt, hij was al op de helft met uitladen. Vergroot die foto maar even 😂😂😂.

27 Augustus 2022 / Geleen

Vandaag willen we Geleen bereiken, weliswaar buiten de route, maar daar gaan we logeren bij lieve vrienden van ons. Een bed, douche, heerlijk eten en drinken staat op ons te wachten en het ‘enige’ wat we maar hoeven te doen is lekker te fietsen. In totaliteit slechts 63 km. Makkie dus 😉. En omdat we nog voor Zuid-Limburg zitten geen noemenswaardige stijgingen. Wel weer een afwisselend terrein van uitersten. Dat hebben we eerder op de route niet in die extreme mate meegemaakt. Van prachtig en pittoresk naar behoorlijk saai en langs drukke wegen en bebouwing. Hoort er ook bij zeggen we dan maar. Kasteel Hillenraad is ‘n plaatje. Bij de baseliek van St Odiliëlenberg maken we een stop. Tijd voor een bakkie thee. In Montfort scoren we ons eerste stukje (en zeker niet laatste) Limburgse vla. De lekkerste van alle soorten; ‘kruimel-pudding’ vinden wij 🤣. Op dat stukkie vla rijden we rap via Duitsland weer NL in en arriveren we tegen 15.30 in Geleen. Een uur voor op ons schema haha. Welk schema? 🙃😉🤣.

28 Augustus 2022 / Trintelen

Na een top avond met lekker eten, heerlijke wijn en mooie gesprekken, worden we vanochtend getrakteerd op een heerlijk ontbijt, want ja de Limburgse heuvels wachten, dus goed eten. We gaan weer op pad en onze vrienden fietsen de eerste kilometers met ons mee. Ik fiets dus met 3 Limburgers 😂. Tja, die zijn die heuvels gewend en fietsen de heuvel op alsof ze vlak fietsen. Ik moet aardig aanpoten. Ik voel de optelsom: dag 8, 500 km in de benen, slapen op een plastic boxspring en misschien wel vooral de heerlijke bourgondische avond. Nadat we elkaar gedag zeggen, wijken we nog verder van de route af want we hebben besloten nog een paar dagen in het heuvelland te blijven. De camping in Trintelen bij de boer is daarvoor onze uitvalsbasis. Het weer is prachtig en we rijden via grindpaden en achteraf weggetjes richting Voerendaal, waar Paul vroeger jaren gewoond heeft. Het goede nieuws van de camping in Trintelen is dat het de hoogstgelegen camping is in NL (zeggen ze). Het slechte nieuws; dat betekent fors bergop. En daarvoor nemen we de route via Winthagen. Heftig met al die bepakking (en die heerlijke wijntjes van gisteren nog in de beentjes 🤣🥂). Ik zal eerlijk zijn, ik heb het laatste stukje gelopen. En ik denk dat dat nog zwaarder was dan fietsen😂😂. Fijn dat we de komende 2 dagen zonder bepakking kunnen rijden. Wordt al interessant genoeg zonder 🚲🙃👍. Oh ja, verder lekker rustig aan gedaan qua kilometers; 25 😅.

29 Augustus 2022 / Voerendaal

Dagje 9 met zonder bepakking 😉🤣. We maken er een mooi tripje van. Met aardig wat bergjes en dus ook lekkere afdalingen. Al met al pakken we weer 54 kilometertjes mee. Een kleine selectie: na de ‘yoehoe’ (Maris die losgaat bergaf) afdaling richting Eys/Wittem pakken we de Hoogsteeg gravelweg bergop langs de Amerikaanse Militaire begraafplaats van Margraten, richting Bemelen, de Vogelzangweg bij Vilt omhoog (14%), gravelpad Keutenberg en via de officiële route bergaf. Die afdaling vond Maris spannend, is ie ook met 22%. Onderaan toch maar even een stukje omhoog stoempen tot failure. Maris redde mooi het steilste stukkie! Dan het laatste deel van de route richting Trintelen, pakken we nog mooi even de Fromberg mee. Nu we er toch zijn 🤣🚲. Jammer is het dan dat we nog een bultje naar Trintelen moeten rijden…. Dat gaat Maris nog relatief makkelijk af want boven wacht Herberg Bernardus Hoeve….🥂🍻🤞. Morgen richting Vaals. Kijken of er nog wat in de tank zit 😅🙃🤣.

30 Augustus 2022 / Trintelen

Dag 10. Rondje Drielandenpunt. Met weer enkele fijne kuitenbijters. En we rijden daadwerkelijk door drie landen vandaag. Na een fijne afdaling stoppen we bij de ‘werme bekker’ in ‘Zumpelveld’ om wat proviant in te slaan. De Vaalserberg is altijd fijn om te doen, Maris stoempt ‘m weer lekker omhoog. Uiteraard even de must have drielandenpuntfoto en we vliegen aan de andere kant zo België in. Pittige klim naar Camerig, pal in de zon. We dachten ‘t slim te doen en via de wandelroute door het Geuldal in Camerig te komen. Zou ons die puist besparen, edoch die Limburgers weten wel fietsen te weren zeg met die te kleine tourniquetjes. Dat zou iets teveel tillen worden dus zit er niks anders op. Ik moedig Maris onderweg aan met nog 100 meter en dan vlakt het af. Aan het eind van de dag trapt ze daar niet meer in🤣. Want vanaf Camerig gaat het op en af richting Bemelen en Partij. Dan hebben we nog een klim te gaan, die van Wittem naar Eys als opwarmertje en die van de Eyserweg naar onze stek in Trintelen. En dat is dan weer ‘n best zware van bijna 2 km zo aan ‘t eind van de dag. Totaal 46 km berg op berg af vandaag. Hoeveel beter smaakt dan 🥂 en 🍻. Nu hebben we de heuvels hier wel even gehad, morgen richting huis. Afhankelijk van hoe dat met de NS gaat, wel of geen staking, wordt het meer of minder fietsen. In ieder geval vlak 🤣🙃.

31 Augustus 2022 / Melick

Dag 11. We vatten vandaag de terugweg aan. Net op tijd met inpakken want de eerste druppels 💧 vallen. Deel één van de terugweg, zo’n 15 km, voert naar Amstenrade, naar Mam en Maarten. Dat betekent slechts 3 heuveltjes die enige naam mogen hebben. Echter, nu weer met volle bepakking. We hebben vanmorgen wel anders gepakt om te kijken hoe dat gaat werken voor langere ritten met bepakking. Ik ben de klos, ik krijgt ‘t zware spul. Mariska neemt het lichtere maar volumineuze spul. Dat lijkt een goede richting. Zo gebruiken we deze tour om dingen uit te proberen. Mam had natuurlijk onze favoriete vla staan en een heerlijke lunch dus konden we daarna weer goed op pad. We hadden het ook nog over de mijnen in Limburg, mijn vader heeft daar nog in gewerkt. Die hele heritage is eigenlijk weg, nog niets tot weinig van te vinden. Hoe jammer, het is en blijft een belangrijk stuk van cultuur van de mijnstreek in Limburg. Mam vertelde van murals in een tunneltje bij Merkelbeek. Daar rijden we graag wat voor om! Daarna pakken we ons oorspronkelijke plan weer op. Bestemming Sittard, station Sittard, inderdaad NS station Sittard🤣😅. Voor een intercity richting Den Bosch….helaas, er rijden geen treinen. Staking. Het is de NS als goede klant van ons vergeven 🤣🙃. Voor ons betekent dat gewoon doorfietsen richting Roermond, bij Melick een camping pakken en morgenochtend kijken of er dan weer treinen rijden. Ach, bijkomend voordeel, zou anders ook wel een abrupt einde zijn geweest, hebben we dadelijk last van ontwenningsverschijnselen….

1 September 2022 / Ravenswaaij

Dag 12. We zijn al vroeg uit de veren. Ruiken we de stal? Zullen we nog wel kilometers voor moeten maken. Eerst van Melick naar Roermond, de treinen rijden weer. Het is wel behoorlijk druk, dus kunnen we de eerste mogelijkheid niet mee met de trein. Er is maar plek voor 3 🚴‍♀️ en die waren al bezet. Geen nood, het station ligt aan een aardig plein en een bakkie gaat er best in. We besluiten vanuit Den Bosch naar huis te fietsen, we kunnen er maar geen genoeg van krijgen 😂. Dat is toch nog een kleine 35 kilometer en dit keer grotendeels met wind tegen. Geluk; het weer is prachtig! Al met al toch weer ruim 40 kilometer vandaag. In Zaltbommel stoppen we nog om een salade uit de supermarkt te eten op een plekkie ergens aan een park (om het af te leren). Net buiten Geldermalsen stoppen we nog even om aan de Linge de laatste thee uit de kan te drinken om vervolgens de laatste kilometers naar huis te fietsen. Mooi trouwens die Betuwe om door heen te fietsen 😛. Al met al zijn het geen 575km geworden maar 703km. Kilometers waar we enorm van genoten hebben. Krijgt zeker een vervolg. Enne, beter denken aan dat biertje dan last hebben van range anxiety. Bovendien, nog gezond ook en met een minimale carbon footprint voor de groenen onder ons 😛.