Hygge i Danmark

by Mariska

27 Mei 2022 / Tonder

Na 2 jaar zijn we weer lekker onderweg. Zoals gezegd wordt het voorlopig uit en thuis omdat we momenteel geen tijd hebben om lang weg te gaan. Dus zoeken we het enigszins dichtbij huis. We zijn in Denemarken. Gisteravond aangekomen in het zuiden. We moesten weer even goed nadenken bij het inpakken van de bus. Of je nou lang of kort weggaat, dat maakt niet heel erg veel uit. Het zoeken van een goede slaapplek zijn we nog niet verleerd. We reden vlakbij zee en het waaide flink. Niet zo fijn met ons daktentje. Na wat kleine weggetjes kwamen we bij een onverhard pad dat ons naar een zgn. Plantage (mini bos) bracht. Daar vinden we een mooi stil plekje beschut achter de bomen.

28 mei 2022 / Skive

Onze plek afgelopen nacht bleek top. Het werd namelijk uiteindelijk windkracht 8 met regen…. Da’s flink wat lawaai op je daktentje . Ik werd er af en toe wakker van maar was te lui om naar beneden te klimmen om mijn oordopjes te pakken. Gelukkig viel ik telkens weer in slaap. Paul ook. Die slaapt sowieso het beste in de bus. Daar kan geen luxe hotelkamer tegenop. Hij heeft zelfs tot 6.30 uur geslapen, dat is t.o.v. 5 uur voor hem echt uitslapen.

Vanochtend weer ouderwets koffiezetten. Echt niet te drinken. Dat we dat spul op reis zo lang gedronken hebben. We maken een wandeling door het bos en kiezen toch maar voor een 2e kop koffie ergens onderweg. We rijden vandaag een flink stuk noordelijk, richting naar het eiland Fur. Daar willen we morgen gaan wandelen.

Leuke route vandaag. We eindigen ongeveer 10 km voor de ferry. We moeten wat langer naar een plek zoeken. Veel agrarisch land hier, daar kun je niet zomaar gaan staan. We vinden uiteindelijk een picknick plek naast de weg, achter een grote heg. Aangezien het hier super rustig is, lijkt het bijna of we in een weiland staan.

29 Mei 2022 / Fur

Vandaag rijden we het eiland op. Fur is prachtig. 15 kilometer gewandeld en bijna niemand gezien. Heerlijk.

Einde dag rijden we het eiland Fur weer af en zoeken en vinden een leuke plek in de buurt van Sundsøre, sneaky achter de struiken, HAHA. Nog even in de zon zitten met uitzicht op het water, luisterend naar Formule 1 radio.

30 Mei 2022 / Rebild

Vandaag gaan we naar National Park Rebild Bakker. Vooral nieuwsgierig naar Troldeskoven, het mysterieuze Trollenbos, beginnen we aan de wandeling van 12 km door het heuvelachtige landschap. Duidelijk aangegeven met witte driehoekjes. Nou ja duidelijk. We missen er één. Het wordt steeds steiler berg op, berg af. Glad ook. Da’s gek, denk ik. Maar volgens Paul lopen we goed. Ik blijf het maar raar vinden en vind dat we terug moeten. Dus, weer steil berg op en af totdat we…..ja inderdaad weer een driehoekje zagen. Enfin, 3 km extra in de benen kan helemaal geen kwaad, aldus Paul.

Troldeskoven is prachtig. Bijzondere gebogen en kronkelige beuken. Elke boom heeft doorgaans meerdere stammen, sommige zelfs tot wel 30 stuks. Als ze gekapt worden groeien er nieuwe scheuten uit de stomp en de wortel, die zo weer uitgroeien tot nieuwe stammen.

Je ziet er ook zogenaamde ‘Oogbomen’. De stammen van deze “Øjetræer” zijn in de loop der tijd aan elkaar gegroeid, waardoor er een zogenaamd oog is gecreëerd. De legende gaat dat, wanneer je door het oog van zo’n boom kruipt, je van sommige ziekten zult genezen. Dus dat hebben we natuurlijk effe gedaan. Hopelijk zijn we beiden nu genezen van phpd.

We rijden het park weer uit richting Aalborg en vinden een mooie plek aan de Aalborgbugt in het Kattegat. Na een bewolkte dag ging om 20.30 uur de zon schijnen. Je kunt nu al merken dat midzomernacht eraan komt, het is heel lang licht.

We zijn in National Park Mols Bjerge. Als je het geluid aanzet hoor je de stromende regen 😂🌧🌧🌧

31 Mei 2022 / Ebeltoft

Aangezien het regent dat het giet, gaan we ipv een deel van de route in Mols Bjerge wandelen maar naar Ebeltoft. Als we aankomen breekt het zonnetje door. Leuk authentiek plaatsje.

31 mei 2022 / Syddjurs

Een beetje geschiedenis: de grootste ‘Stonehenge’ van Denemarken is die van Poskær in National Park Mols Bjerge. Daar stonden we geparkeerd voor de nacht. Waanzinnig mooi. Er wordt gezegd dat Stonehenge is uitgelijnd met de rijzende zon van de zomer-equinox. Vele andere steencirkels zouden op vergelijkbare manieren zijn geconstrueerd. Waar of niet, het is een feit dat je tijdens de lente-equinox de zonsopgang boven de heuvels zult zien als je door de ingang van de Poskær-grafkamer naar buiten kijkt. Als het overigens al een grafkamer zou zijn. Daarover doen verschillende verhalen de ronde. Dat terzijde. Denemarken heeft een groot aantal hunebedden (Cromlech), steencirkels en andere megalithische vindplaatsen. Er zijn nog 2500 hunebedden van de geschatte 25.000. Deze Poskær Stenhus stamt uit ongeveer 3.300 v.Chr. en is de grootste ronde ‘kruiwagen’ van Denemarken. De cirkel van de 23 gigantische 5 ton zware stenen heeft een diameter van 20 meter. De grote deksteen weegt ongeveer 12 ton. Er wordt aangenomen dat alle stenen zijn vervoerd vanaf het strand van de baai van Knebel, 2 km ten westen van de plaats. Het is tot op heden een raadsel hoe deze stenen vervoerd en op elkaar gestapeld zijn. Voor ons voelde het als een hoog energetische, bijzondere en inspirerende plek waar je als het ware de historie kunt ‘voelen’.

1 Juni 2022 / Omgeving Ebeltoft

Wij zijn niet zo van de voorbereiding. Piano, piano of pluk de dag, daar houden we van. Dus reden we vanochtend richting Ebeltoft naar de ferry ⛴ voor de oversteek naar Sjælland. We waren keurig op tijd. Dat wel. Alleen ging de ferry vandaag niet. Dus moesten we weer terug en naar Arhus rijden🤣. Enfin, 1,5 uur later stonden in de haven in Arhus en moesten we een uurtje wachten tot de boot kwam. Mooi tijd om even lunchen.

1 Juni 2022 / Stevns

Uit de serie dieren en hun bijzondere, spirituele betekenis dit keer de koekoek (of gøg zoals ze hier zeggen). Met die vriend gingen we gister slapen en stonden we vanochtend weer mee op. De koekoek brengt je het nieuws dat velen jouw ‘bij jeZELF blijven’ en jouw mooie en unieke gekoekoek niet kúnnen of willen begrijpen. KOEKOEK! Wakker worden. Dat geeft helemaal niets! Gewoon stug jouw pad blijven volgen, je niet af laten leiden. Je weet diep van binnen dat dit jouw weg is en jij jouw leven helemaal in die lijn mag (gaan) vormgeven! Sounds like a plan! Het borrelt alweer. To be continued….

Tijdens ons gesprek vanochtend dat ging over een lieve vriendin van ons, maakten we koffie. Wat een mooi “gebaar” van de fluitketel!

2 Juni 2022 / Stevns

We zijn inmiddels aangekomen op Sjælland en dat voelt anders. Het ziet er ook niet zo pittoresk uit als in Midden Jutland. Het is ook het eiland waar Kopenhagen ligt, dus het is ook drukker. We rijden in een keer door naar Stevns Klint en vinden een prima plek voor de nacht.

Vanochtend is het weer niet in een goede mood. Het is overwegend grijs en nat met soms een beetje blauwe lucht. We zijn zelf ook niet in een goede mood, het sombere weer helpt ons daarbij ook niet echt. Des te belangrijker om er toch maar op uit te gaan. Regenjassen aan en hup de natuur in. We lopen door de velden en langs de kliffen (krijtrotsen), komen bij een mooie vuurtoren (waar we in kunnen, lekker wat tredes omhoog) en een oude kerk die op de klif gebouwd is. Er staat ook een oud vissershuisje, geeft een mooi beeld van hoe het leven toen was begin 1900. Morgen willen we wandelen bij Møns Klint dus we rijden alvast naar het eiland Møn. We zoeken een camping zodat we na een week weer eens lekker kunnen douchen en onze haren kunnen wassen. Een nachtje op de camping staan nemen we dan maar op de koop toe, alhoewel deze kleine natuurcamping in Hårbølle ons het gevoel geeft vrij in de natuur te staan. Blij mee😃!

3 Juni 2022 / Møns Klint

Zo’n camping is toch behelpen. De kraaien maken ons om 4.30 wakker. Huh? Thuistijden. Moet niet gekker worden. Oordoppies bieden soelaas 😂. Maris denkt in de ochtend, ‘kan ook 2x douchen voor hetzelfde geld’😅. Daarna op naar Møns Klint. De mooiste (zegt men) krijtrotsen van 🇩🇰. Niks aan gelogen wat ons betreft🤞. We maken de ‘das Reich des Felsenkönigs’ hike (de Deense folders waren op…😅). Zou 14,5 km zijn (kunnen wij verlengen, hebben we al gemerkt met onze navigatieskills 😂),‘erfordert eine gute Kondition’ (komen we vanzelf achter 🙃) en ‘Man erlebt alles’ (ligt aan je verwachting natuurlijk 😉). Afijn, het was prachtig, steile kliffen, bossen, weilanden, buitenhuizen, parken. Tja en de score volgens mijn garmin; 15,24 km (te verwaarlozen navigatie fehlertje), 30.935 stappen, 205 verdiepingen omhoog (en omlaag) 😋, dat is meer dan 2x ‘empire state building’. Alleen al de trap van de top van de klif naar ‘t strand was al 471 tredes🤓. Tja, die moet je dus ook weer omhoog. Leuke kantoordag dus 🤪. Maar om nu te zeggen ‘alles erlebt’? Laten we het op ‘bijna alles’ houden, dan houden we nog over 😅😂🤣🤓.

3 juni 2022 / Vordingsborg

Na de prachtige wandeling in Møns Klint, rijden we langs allerlei hunebedden/ganggraven uit het late stenen tijdperk. Best bijzonder om te zien. We bedenken onderweg dat we bij een van de bekendste ganggraven (Kong Asgers Høj) waar we ‘s ochtends langs kwamen wel kunnen slapen. Een prachtige plek. We zitten nog lekker in de zon voordat we gaan slapen. Mijn benen (Mariska) hebben wel zin in uitrusten 😂😂. Als we ‘s nachts even wakker worden zien we de mooie lucht en maan. Paul gaat even naar buiten om een foto te maken.

4 juni 2022 / Lolland – Dodekalitten

We rijden Møn naar Lolland. Schijnt leuk te zijn. Nou, wij vinden het er relatief saai na al het moois wat we hebben gezien. Komt mogelijk door de suiker industrie op het eiland. We rijden in één streep door naar Dodekalitten, een kunstwerk midden in een weiland. Een cirkel met 12 meters hoge beelden gehouwen uit steen. Alleen de hoofden zijn al 2 meter hoog. Het kunstwerk is gemaakt door een componist en een beeldhouwer. Uit de stenen waarop je kunt zitten komt prachtige muziek. Hoewel toeristisch, erg mooi om te zien.

Na Dodekalitten nemen we de ferry naar het eiland Langeland. Daar zoeken we een plek aan het water bij Ristinger Klint. We nestelen ons in de duinen uit de wind. We zitter heerlijk in de zon, lekker voor ons uit te kijken en te kletsen. Tegen etenstijd halen we een gasfornuis, pannen en eten en koken ook in de duinen. Genieten.

5 Juni 2022 / Ærø

We starten de dag met koffie aan het water. Het is 7 uur en de temperatuur is al aangenaam. Dat hebben we nog niet meegemaakt tot nu toe. Na de koffie rijden we naar Rudkøbing en nemen de ferry naar het eiland Ærø. Ærø is een eiland dat uitsluitend per boot kunt bereiken. Het is er prachtig met pittoreske dorpen, authentieke vakwerkhuizen en een mooie kustlijn. Aangezien het vannacht en morgen gaat regenen nemen we einde dag alvast de ferry naar het schiereiland Als.

In Als gaan we lekker eten bij Curry Leaf en genieten van een authentiek Indiaas buffet. Echt super lekker. Na het eten een slaapplek zoeken. We zien op iOverlander een ‘Plantage’ (mini bos) in de buurt waar kunnen staan. Het gaat de komende dagen regenen, dus we rijden morgen, 1 dag eerder dan gepland, naar huis.

Denemarken, wat een prachtig land. Afwisselend. Heel fijne mensen die echt goed uit hun ogen kijken om het zo maar te zeggen. Een echte aanrader wat ons betreft. En super dichtbij eigenlijk. Vrij kamperen mag eigenlijk niet en kan er prima. Zeker wanneer je het in overleg doet wanneer je mensen in de buurt ziet. En oh ja, het was buiten het seizoen, kan ook schelen natuurlijk.